سیاست گذاری های اشتباه برای صنعت فولاد مشکل ساز شد

۷ بازديد

سال 1401 برای صنعت فولاد کشور پرتلاطم آغاز شد. از طرفی جنگ اوکراین و روسیه که پیش از آغاز سال جدید شمسی آغاز شده بود و از طرف دیگر تورم که با افزایش قیمت ها باعث ایجاد مشکل در این صنعت شد. فولاد مستقل از سایر صنایع عمل می کند اما در زمینه صادرات مشکلاتی که این جنگ ایجاد کرد دامن بازار داخلی را هم گرفت به علاوه ی این که تورم و سایر عوامل چون افزایش دستمزد و هزینه های حمل و نقل هم در این بازار ایجاد مشکل کرد. در مورد تورم در بازار فولادبورس کالا هم مقصر بود چرا که در بورس کالا قیمت محصولات فولادیچون قیمت پروفیل مبلی با افزایش به فروش رسید که باعث ایجاد رکود هر چه بیشتر و ضربات سختی به تولیدکنندگان و فعالان این صنف شد.

مشکلات ایجاد شده در این صنعت به همین چند مورد محدود نبود بلکه در فروردین ماه با وضع عوارض صادرات چالش جدیدی برای تولید و صادرات پروفیل سبک و لوله ایجاد شد. بعد از این تصمیم حجم قابل توجهی از بخش نامه و دستورالعمل ها صادر شد که نشان دهنده ی نادرست و کارشناسی نبودن این تصمیم بود. گرچه نهایتا بعد از یک ماه این تصمیم لغو شد اما فعالان این صنف تا یک ماه با عوارض و مشکلات ناشی از آن درگیر بودند و در خرداد ماه توانستند ثباتی نسبی در بازار را تجربه کنند.

به گفته ی دبیر انجمن نورد کاران فولاد ایرانشرایط بازار جهانی به گونه ای است که ایران می توانست فعالیت و رشد چشم گیری در این مدت داشته باشد اما سیاست ها و تصمیمات غلط افت تولید و صادرات لوله و پروفیل سبک و سایر محصولات فولادی را به دنبال داشت و حتی باعث شد سرمایه گذاران این حوزه نسبت به آینده ی آن کاملا بد بین باشند.

لوله و پروفیل مبلیاز جمله مهمترین و کاربردی ترین انواع محصولات فولادیهستند که از ورق روغنی تولید شده و در طیف گسترده ای از صنایع برای تولید مورد استفاده قرار می گیرند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.